طراحی سازه های ضد زلزله


ماهیت حرکت زمین بر اثر زلزله

به طور متوسط هر ساله تعداد زیادی از جمعیت زمین بر اثر زلزله دچار آسیب های جانی و مالی میشوند . نخستین انگیزه مدرن برای لرزه شناسی، پس از زلزله بزرگ نئوپولیتین در 1857 در جنوب ایتالیا، از تحقیق میدانی گسترده مهندسی ایرلندی رابرت مالت ناشی شد .

وی توضیح در مورد توده های جا به جا شده سنگ و ملات را بر حسب اصول مکانیک آغاز کرد و کوشید تا واژه های اساسی از قبیل لرزه شناسی کانون زلزله هم لرزه ای را وضع کند از آن وقت به بعد پیوند نزدیک بین مهندسی و لرزه شناسی ادامه یافت .

توضیح وپیشگویی لرزه های با دامنه زیاد و با مدت دوام طولانی که در زلزله های مخرب مشاهده میشود، بخشی از لرزه شناسی حرکات شدید است .اما در 60 سال اول قرن حاضر در نتیجه امواج حاصل از زلزله های دوردست با استفاده از لرزه نگارهای حساس پیشرفت های بزرگی در لرزه شناسی صورت گرفته است .

در نواحی مستعد وقوع زلزله، طراحی سازه ای سازه های بزرگ یا سازه های مهم مهندسی از قبیل ساختمان های مرتفع سد ها و پل ها متضمن تحلیل دینامیکی کمی است  مهندسان پرسشهای مهمی در مورد شدت احتمالی زلزله در نواحی تحت ساخت مطرح میکنند و نیازمند دانستن حرکات یا طیف های اعمال شده و یا تعریف پارامتر ها هستند .

 

مطالب و اخبار

عمرانمعماریمقاومسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *